Published on september 17th, 2016 | by admin

Hoe ziet een tankkazemat er van binnen uit?

In de jaren 50 bouwde Defensie als onderdeel van de IJssellinie tankkazematten. Dit was een goedkope oplossing om van een -verouderde – tank een soort bunker te maken. Ik heb er altijd al een van binnen willen zien, maar dat gaat niet, want de meesten zijn al gesloopt en de rest is dicht gelast. Tot ik deze tegenkwam in Meinerswijk, Arnhem. Eindelijk een keer gluren!

De IJssellinie was de laatste waterlinie die Nederland heeft gekend en werd gebouwd in 1951 en 1954. Het idee was om bij een aanval uit het oosten de Waal en de Nederrijn af te dammen, waardoor de IJssel zou vollopen en daarmee een waterbarriëre gemaakt kon worden in het oosten van Nederland. Concreet was het natuurlijk allemaal bedoeld om de Soviet Unie tegen te houden, want zij werd alom gezien als de belangrijkste vijand. Nederland had daarin op dat moment een cruciale positie in het NAVO-verband. Begin jaren verlegde de NAVO haar verdedigingslinie echter oostwaarts en werd de IJssellinie overbodig. In 1964 werd ze ontmanteld. Steeds meer elementen van de IJsselinie worden nu geplaatst op monumentenlijsten.


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑
  • Missie

    Erfgoed als bron van inspiratie en archeologie als een wetenschap die niet langs de kant van de weg blijft toekijken bij de problemen in de wereld, maar bijdraagt aan verbinding... Meer weten over mijn visie en missie? Lees dan hier verder.

  • Testimonial

    "Ik heb Jobbe leren kennen als bij uitstek een creatieve vernieuwer in de archeologie van de Tweede Wereldoorlog. Ook op andere onderwerpen is Jobbe bij RAAP steeds grensverleggend bezig geweest. Ik heb Jobbe verder meegemaakt als een zeer gedreven medewerker, die het vooral belangrijk vindt dat zijn werk in er toe doet."

    Marten Verbruggen, directeur RAAP Archeologisch Adviesbureau.

  • © Jobbe Wijnen