Analog Archaeology sequencer progress! – Jobbe Wijnen

Archeologie Analog Archaeology progress - me on sequencer disk

Published on april 10th, 2025 | by admin

0

Analog Archaeology sequencer progress!

Dutch version below.

As you know by now, I am building a very large synthesizer for the urban art Aan Hoger Wal Festival. The weather is beautiful and although I certainly have other jobs to do, it is very tempting to keep going outside, because well, it is just an incredibly cool project. And it gives me a lot of energy. I have already spent many days and nights thinking about how to put it together. As a result I can quickly make big steps, now that I have start building it.

This week I have mainly focused on making the sequencer disk. This is a plywood disk with a diameter of 2 meters, on which a metal plate of almost the same size is attached. This disk will control the drum machine. The idea is that you will later be able to stick magnets on this plate yourself, which – when the disk rotates – move along a set of pickups. These pickups are a bit like those on the electric guitar, but are an electronically different component (hall effect sensors). The pickups translate the magnetic field into what is called a ’trigger’ in synthesizerworld, and these triggers then control the drum computer.

The round disk is divided into pie slices that you can see the same way as the steps in a digital sequencer (like the arturia keystep pro for example) Anyone who has ever seen such a sequencer now knows where this is going: if you put magnets in the right places on the pie, the right step, a drum beat will automatically be created when the disk starts spinning.

I am trying to build the sequencer for under €1000, but I have to add that I have partly made the drum computer earlier and therefore do not count it in the costs. A very cool build, and I will surely update you more on the progress.

Oh, and why is this archaeology? That is both a long and short story. First of all, the entire synth is made will basically obsolete analog components, which have a story to tell about late modern society. In than sense it needs no further explanation to qualify as a contemporary experimental archaeology project. On a more phylosophical level – and just like with Pull Tab Archaeology – craft and crafting are important for developing social capital in society. As archaeology is very much a craft – in which we craftfully excavate and then construct the past – looking at analog sythesis as archaeology is in fact a social capital project. My personal goal is to understand what this technology is about and what this says about us. My bigger goal is that you – the audience – feels tempted to try to make things yourself, and by doing so understand the world we are living in a bit better!

Dutch version

Zoals jullie inmiddels weten ben ik een hele grote synthesizer aan het bouwen voor het urban art Aan Hoger Wal Festival. Het weer is deze week prachtig en hoewel ik zeker nog wel andere klusjes te doen heb is het heel verleidelijk om toch steeds weer naar buiten te gaan, want tja, het is gewoon een ontzettend gaaf project om te doen. En ik krijg er enorm veel energie van. Ik heb er de afgelopen maanden al ontzettend veel dagen en nachten over na gedacht hoe hij in elkaar moet. Daardoor kan ik nu het eenmaal aan het bouwen ben snel grote stappen zetten.

Deze week heb ik me vooral gericht op het maken van de sequencer schijf. Dit is een schijf van 2 meter doorsnede, waarop een vrijwel even grote metalen plaat is bevestigd. Deze schijf stuurt de drum machine aan. De bedoeling is dat je straks zelf magneetjes op deze plaat kan plakken die – als de schijf ronddraait – langs een set van pickups bewegen. Die pick-ups zijn een beetje hetzelfde als bij de elektrische gitaar maar wel een electronisch heel andere component. De pick-ups vertalen het magnetisch veld in wat in synthesizerland een ’trigger’ heet, en die triggers sturen vervolgens de drum computer aan.

De ronde schijf wordt verdeeld in taartpunten die je hetzelfde kan zien als de steps in een digitale sequencer (zoals de arturia keystep pro bijvoorbeeld) Iedereen die wel eens zo’n sequencer heeft gezien weet nu waar het heen gaat: als je er magneetjes op de juiste plekken in de taartpunt zet, ontstaat vanzelf een drum beat als de schijf begint te draaien.

Ik probeer de sequencer te bouwen voor onder €1000 euro, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat ik de drum computer gedeeltelijk al eerder heb gemaakt en dus niet meetel in de kosten. Het is een supergaaf project om te maken en ik ga jullie zeker nog vaker informeren over de voortgang!

Oh, en waarom is dit archeologie? Dat is een lang en kort verhaal tegelijk. Ten eerste is de hele synthesizer gemaakt metgoeddeels verouderde analoge componenten, die een verhaal te vertellen hebben over de laatmoderne samenleving. Het behoeft dan ook geen verdere uitleg om het al te kwalificeren als een hedendaags experimenteel archeologieproject. Op een meer filosofisch niveau – en net als bij Pull Tab Archaeology – zijn ambacht en vakmanschap en ‘craft’ belangrijk voor de ontwikkeling van sociaal kapitaal in de samenleving. Omdat archeologie een craft is – waarbij we vakkundig het verleden opgraven en vervolgens construeren – is mijn geworstel met analog synthesis in feite een sociaal kapitaal-project. Mijn persoonlijke doel is om te begrijpen waar deze technologie over gaat en wat dit over ons zegt. Mijn grotere doel is dat jij – het publiek – in de verleiding komt om zelf dingen te maken, en zo de wereld waarin we leven een beetje beter te begrijpen!


About the Author



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑
  • Missie

    Erfgoed als bron van inspiratie en archeologie als een wetenschap die niet langs de kant van de weg blijft toekijken bij de problemen in de wereld, maar bijdraagt aan verbinding... Meer weten over mijn visie en missie? Lees dan hier verder.

  • Testimonial

    "Ik heb Jobbe leren kennen als bij uitstek een creatieve vernieuwer in de archeologie van de Tweede Wereldoorlog. Ook op andere onderwerpen is Jobbe bij RAAP steeds grensverleggend bezig geweest. Ik heb Jobbe verder meegemaakt als een zeer gedreven medewerker, die het vooral belangrijk vindt dat zijn werk in er toe doet."

    Marten Verbruggen, directeur RAAP Archeologisch Adviesbureau.

  • © Jobbe Wijnen